Nieuw wapen tegen piraterij

MondialBerichtwww

Achter het concept gaat een bijzonder samenwerkingsverband schuil: Mondial Assistance, MPL Alarm & Communicatie Centrale uit Nijkerk en E-Marine, een Nederlands bedrijf dat internationaal actief is met motoren en technisch-nautische toebehoren voor de pleziervaart. Aan de basis van deze samenwerking ligt een vernuftige alarminstallatie voor aan boord van een plezierjacht. Het apparaat is gekoppeld aan GPS (Global Positioning System) , een wereldwijd plaatsbepalingsysteem met hulp van satellieten) en voorzien van diverse sensoren. Zodra het schip zonder medeweten van de eigenaar van locatie verandert gaat het alarm af en wordt de alarmcentrale ingeschakeld. Het bijzondere daarbij is dat via het zogenaamde ‘tracking & tracing – systeem’ de MPL centrale tot op enkele meters nauwkeurig kan vaststellen waar het schip zich bevindt. MPL staat als Pariculiere alarmcentrale geregistreerd en is NCP Borg gecertificeerd, en heeft hierdoor in Nederland rechtstreeks toegang tot de politieautoriteiten en kan er dus snel ingegrepen worden.

Speciaal certificaat
Gelet op de alarmerende cijfers van diefstal en inbraak op jachthavens lag een tracking & tracing toepassing op boten voor de hand. Op veel jachthavens is niet of nauwelijks sprake van toezicht, zeker in de wintermaanden is het er doorgaans stil en verlaten. Booteigenaren zien zich daardoor geconfronteerd met steeds hogere premies om hun kostbare bezit te kunnen verzekeren. Verzekeraars worden terughoudender met het verzekeren van boten en wijzen de booteigenaars op hun verantwoordelijkheid. En daarin voorziet E-Marine. Het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) heeft intussen een keurmerk op het gebied van vaartuigbeveiliging in het leven geroepen. Dat richt zich op alarm- en volgsystemen en op mechanische beveiliging, zoals kabels en sloten. Eis is daarbij wel dat de inbouw door een erkend inbouwbedrijf wordt gedaan. Verzekeraars, HISWA, ANWB, politie, de Vereniging van Buitensport Ondernemingen Nederland en het Watersportverbond zijn de organisaties achter dit certificatiesysteem. E-Marine was een van de eerste organisaties die het certificaat in ontvangst mocht nemen.

Sterke arm
Voor MPL-directeur Marcel Lenters is Mondial geen onbekende. Sinds enkele jaren werken Mondial en MPL al intensief samen met betrekking tot Volvo On Call, het telematic systeem van Volvo voor o.a. tracking- & tracing van gestolen auto’s.

“Voor ons is het een vanzelfsprekendheid dat Mondial Nederland alle meldingen in het buitenland opvolgt. In de alarmcentrale worden meer dan 15 talen gesproken. Daardoor kan er direct contact met de eigenaar van een boot gelegd worden, ongeacht diens nationaliteit. Het is immers van groot belang dat er snel geacteerd wordt. Mondial Nederland checkt of er sprake is van een echte diefstal- of inbraak melding en schakelt vervolgens de locale autoriteiten in. Dat gebeurt dan via de locale Mondial vestiging.”

Het uitgebreide protocol voor de hulpverlening is inmiddels in meerdere talen verschenen en met alle betrokken medewerkers op die diverse locaties besproken en getest. Klanten worden o.a. via Sms-berichten over de positie van het vaartuig geïnformeerd. ”Via een met wachtwoorden beveiligde website kan de klant via het GPS zijn boot volgen. De positie, de snelheid en de richting”, aldus Marcel Lenters. “Zodra de centrale echter geconfronteerd wordt met een serieuze melding van diefstal wordt die informatie meteen geblokkeerd. Dit om te voorkomen dat de eigenaar – al dan niet met wat hulp van vrienden– er zélf op uitgaat om zijn kostbare bezit terug te halen. Dat is namelijk een klus die je beter aan de professionals kunt overlaten. MPL heeft hiervoor in het concept afspraken gemaakt met ABS.

Vanuit de luie stoel
Naast inbraak- en diefstalmelding is het systeem tot nog veel meer in staat. Het kan brand melden en geeft desgewenst ook een vorstalarm af. Maar ook watermelding in het ruim of een lege accu kunnen door de sensoren waargenomen worden. De uitbreidingsmogelijkheden zijn verder enorm. Zo kun je desgewenst vanuit je luie stoel thuis de verwarming aan boord regelen en de koelkast aan- of uitschakelen. Dat lijkt misschien luxe, maar bij naderende vorst kan het veel schade aan boord voorkomen. Domotica is hiervoor het woord.

Wat kost het?
De prijs voor E-Marine Boatsecurity bestaat uit kosten voor het alarmsysteem aan boord van het vaartuig én kosten voor de dienstverlening. Installatie op een groot schip vraagt meer sensoren en is daarmee duurder dan op een klein jachtje. De dienstverlening kent vele varianten. Van alleen inbraakalarm tot een heel pakket aan signaleringen (brand, vorst, watermelding etc.). Prijzen van E-Marine Boatsecurity systemen variëren van €695,/ voor een eenvoudige sloep, en vanaf +/- 1400,-€ voor een jacht met een waarde van € 1 miljoen.

www.MPL.nl

Posted on april 17, 2008 in nieuws

Back to Top